1. Beveilig je website
Een veilige website is niet alleen beter voor de veiligheid van je bezoekers, maar het helpt ook om beter vindbaar te worden in bijvoorbeeld Google. Google hecht waarde aan veilige en goede websites. Dat is de reden dat websites waarbij het adres begint met https:// in plaats van http:// een streepje voor krijgen.
2. Zorg voor een snelle website
Je kent het vast wel. Een website die maar niet wil laden. Helaas is dat bij veel websites zo. Een snelle website zal niet alleen een meer tevreden bezoeker opleveren, maar zal je ook helpen om beter vindbaar te worden. Snelle websites hebben evenals een veilige website een streepje voor bij Google. Technische optimalisatie van je website
zorgt er voor dat je website (veel) sneller zal laden.
TIP: Ja, stuur mij een overzicht van verbeterpunten voor mijn website (gratis en vrijblijvend)
3. Haal drempels weg
In het dagelijks leven zijn drempels er voor het afremmen van bijvoorbeeld het verkeer. Helaas is dit ook vaak het geval bij veel websites. Zorg er voor dat er geen drempels zijn voor het invullen van een contactformulier. Een formulier met (veel) onnodige velden zal een drempel zijn om contact op te nemen. Plaats daarnaast bijvoorbeeld ook de primaire contactgegevens goed in beeld. Simpele aanpassingen kunnen er voor zorgen dat klanten je sneller / vaker zullen benaderen.
4. Kies de juiste zoekwoorden
Een mooie, snelle en veilige website is de basis. Uiteraard is een website slechts een middel om je doel en doelgroep te bereiken. Door je website van goede teksten te voorzien, zul je herkenbaarder worden voor je doelgroep, beter vindbaar worden en uiteindelijk meer uit je website halen. Het valt en staat echter met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Het kiezen van juiste zoekwoorden is niet eenvoudig, maar het zal je erg helpen om je uiteindelijke doel te bereiken. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van de Google Zoekwoordplanner.
TIP: Ja, doe voor mij een quick scan op goede zoekwoorden voor mijn website (gratis en vrijblijvend)
5. Zorg voor een duidelijke structuur.
Een duidelijke structuur van je website zorgt er voor dat de bezoeker een duidelijk beeld krijgt van je bedrijf. Kijk naar de website van Yonit en je zult (hopelijk) een duidelijk beeld krijgen van de diensten van Yonit. De duidelijke structuur zorgt er voor dat je de weg niet kwijt raakt. Deze structuur komt met name terug in de opbouw van de navigatie binnen de website.
6. Wat is jouw meest bezochte pagina?
Het is een eenvoudige vraag die ik je wil stellen. Wat is jouw meest bezochte pagina? Relevante vraag toch? Dat is immers de pagina waar je mogelijk de meeste omzet uit kunt halen. Hoeveel aanvragen komen er via die pagina binnen? Minder dan 1%? Tijd om de pagina te optimaliseren en te meten. Meten = weten is een oud gezegde wat ook hier van toepassing is. Met eenvoudig integreren van Google Analytics heb je een basis te pakken. Door Google Analytics goed in te richten kun je relevante informatie over je website omzetten in concrete verbeterpunten.
7. Integreer
Je website staat niet op zichzelf. Je website is een online kanaal bovenop je eigenlijke bedrijf. Door je website te integreren met andere online kanalen versterk je het effect van de online uitingen. Daarnaast is het goed om de website te laten integreren met systemen in je bedrijf. Komt een aanvraag binnen in je mailbox, of is het direct een nieuwe lead in je CRM systeem? Uiteraard is dit afhankelijk van je bedrijfsgrootte, maar bottom line is dat je website niet op zichzelf staat.